Tematikus foglalkozás – „A” komponens
2019.09.27.
Téma: Egészségünk védelme
A foglakozás relaxációs zene hallgatásával kezdődött. A zenehallgatás nagy tetszést aratott, pozitívan befolyásolta gyerekek teljesítményét. A pihentető percek után a tanulók csoportban dolgoztak. Szabadon választott technikával kis plakátokat készítettek, melyből montázs készült. Egészségünk védelmére hívták fel a figyelmet. Ezután összegyűjtötték azokat a vitaminforrásokat, melyek fogyasztása elengedhetetlenek szervezetünk számára. A vitaminokról más sok ismeretünk van. Ezeket felidézve, tudásukat felhasználva oldották meg az OkosDoboz játékos feladatait. A táplálkozás témakörből szabadon választhattak.
Az órát számolási feladatok megoldásával zártuk. Számolj az egészségedért! – kis feladatkártyát kaptak. A játékos feladatok az egészségnevelést, valamint számos képesség, készség- kreativitás, logikus gondolkodás, emlékezet-fejlesztését is segítették.
Tematikus foglalkozás – „B” komponens
2019.09.27.
Téma: Európai Unió
A foglalkozáson a tanulók csoportokban dolgoztak. Uniós ismereteiket ismételték, foglalták össze „dióhéjban”. Először egérrágta szöveget egészítettek ki, mely lényeges információkat nyújtott az unióról, majd térképen keresték meg az uniós országokat és azok fővárosait. A topográfiai feladat után következett a játék. Találós kérdéseket fogalmaztak meg egymásnak, így sikerült felidézni azokat a fogalmakat, melyeket az adott témában már korábban megtanultak pl.: euró, örömóda, Európai Bizottság, schengeni egyezmény stb.. A jó válaszokat játék euróval jutalmaztam, melynek az értékét a gyerekeknek az óra végén forintba kellett meghatározniuk. A napi árfolyamot internet segítségével találták meg és ennek ismeretében már ügyesen számoltak.
A játékos feladatok a nyelvi, a matematikai, topográfiai ismeretek, valamint a gondolkodás és emlékezet fejlesztését szolgálták.
Tantárgyi fejlesztés – földrajz, ének
2019.09.24.
A foglalkozás memóriajátékkal indult: ki tud több Európai Uniós országot a megadott időre gyűjteni, majd ezeket az országokat csatlakozásuk éve szerint időrendi sorrendbe állították. Ezután az uniós országokban beszélt nyelvekkel foglalkoztunk, mivel Az Európa Tanács szeptember 26-át a Nyelvek Európai Napjának nyilvánította. Csoportokban ismeretterjesztő szöveget dolgoztak fel e témában. Megtudták, hogy Európa rendkívüli nyelvi sokszínűséggel rendelkezik: csak az európaikat számítva is több mint 200 nyelvvel büszkélkedhet. Csoportosítottuk a nyelveket a nyelvcsaládokkal. Ehhez a feladathoz használhatták az atlaszuk tematikus térképét. A foglalkozáson az anyanyelvi és az intellektuális kompetenciájuk fejlődött.
Tantárgyi fejlesztés – drámafoglalkozás
2019.09. 27.
A foglakozást egy játékos önismereti feladattal kezdtük. A tanulóknak le kellett írni, hogy ha varázslat történne velük, milyen állat, növény, tárgy vagy természeti jelenség szeretne lenni illetve melyik nem szeretne lenni. A tanulók felolvasták a többieknek, amiket írtak és közösen megbeszéltük, hogy miért is választották azokat illetve milyen hasonlóságokat lehet felfedezni önmaguk és a választott dolgok között.
Ezt követte egy másik önismereti feladat: a tanulóknak be kellett jelölni egy 7-es skálán, hogy egy adott tulajdonság mennyire jellemző illetve nem jellemző rá. Ez a feladat segítette a tanulókat abban, hogy jobban felismerjék miben szükséges még fejlődniük annak érdekében, hogy a kitűzött céljaikat elérjék és a pályaválasztásuk is sikeres legyen.
Nyelvi foglalkozás – angol
2019. 09.23. (7-8)
A heti angol foglalkozáson a sport volt a téma a közelgő Európai Diáksport Napja kapcsán. A gyerekek csoportot alkotva sportokat gyűjtöttek össze. Ha volt olyan sportág, amit nem tudtak angolul, akkor lehetőséget kaptak, hogy a szótárt fellapozva megkeressék az adott szó angol megfelelőjét. Miután felsorolták a sportokat, csoportosítottuk őket aszerint, hogy melyik egyéni sport és melyik csapatsport. Majd képeket mutattam nekik sportokról és a korábban már létrehozott csoportokban dolgoztak tovább, próbálták kitalálni melyik sportot látják a fotókon. A következő feladat egy keresztrejtvény megoldása volt az interaktív táblán. A diákok jelentkezés után egyesével jöttek a táblához és oldották meg a feladatot. Ezen az órán bővült a gyerekek szókincse, alkalmazták a korábban elsajátított tudásukat is.
2019. 09.30. (7-8)
A heti angol foglalkozáson még mindig a sport volt a téma. A diákoknak ki kellett választaniuk kedvenc sportolójukat bármelyik sportágból. Pár mondatos ismertetőt kellett elmondaniuk a többieknek, amiből ki kellett találniuk, hogy vajon kiről lehet szó, ki lehet a kedvenc sportoló. Ezután egy projektet kellett készíteniük erről a személyről. A projektet Wordben kellett elkészíteniük. Mielőtt elkezdték, megbeszéltük a fontosabb pontokat, amelyeket tartalmaznia kellett a projektnek. Ezután mindenki egyénileg elkészítette a saját feladatát. A tanulók szép, igényes munkákat készítettek. Ezen a foglalkozáson fejlődött a szóbeli kifejezőképességük és bővült a szókincsük.