Tematikus foglalkozás – „A” komponens
2019.11.15.
Téma: Egészség és betegség
A foglalkozás elején videót néztünk, melynek Egészség és Betegség volt a címe. Választ kaptunk arra, hogy mi a fertőzés, járvány, melyek a leggyakoribb gyermekbetegségek, hogyan előzhetjük meg a betegségeket, hogyan csillapíthatjuk a lázat, miért fontos az orvosi ellátás.
A filmnézés után a gyerekek feladatkártyákat fogalmaztak meg egymásnak, a látottakra irányították kérdéseiket. Ez a feladat a visszacsatolás eszköze volt. A tanulók tájékoztatása arról, hogy mennyire sikerült felidézni a videó tartalmát. Arra, hogy az ismereteket a gyakorlatban is tudják alkalmazni, kiválóak a szituációs játékok, ezért a következő helyzetekre kellett megoldást találniuk. Mit teszel?
- ha rosszul érzed magad a tanítási órán
- ha lázas vagy, de nincsenek otthon a szüleid
- ha beütöd a fejed valamibe
A foglakozás végén a vérnyomásmérő bemutatása következett. Megnéztük, hogyan működik, milyen értékeket mér, milyen típusai vannak, majd a mérésre került sor. Megállapítottuk, hogy nagyon fontos az egészségi állapotunk ismerete, a kisebb változások is okozhatnak nagy problémát, ezért kell odafigyelni önmagunkra is.
Tematikus foglalkozás – „B” komponens
2019.11.15.
Téma: Európai Unió- Bolygónk a jövőnk!
Az Európai Bizottság kiadványából választottam a következő témát: Harcoljunk együtt az éghajlatváltozás ellen! Csoportokban dolgoztunk. Az online forrásból kiválasztottak a gyerekek egy általuk érdekesnek vélt témát, melyet prezentáltak társaiknak. Olyan kérdésekre kaptunk választ, mint:
- Mi okozza az éghajlat változást?
- Mit tehetünk ellene?
- Milyen rendkívüli időjárás események voltak 2016-ban?
- Milyen katasztrófaveszélyek fenyegetnek?
- Az éghajlatváltozás elleni globális küzdelem.
A szövegértési feladat után következett a játék. Online éghajlatvédelmi társasjátékot próbáltunk ki. A tanulók miközben játszottak, megismerték, hogy milyen kezdeményezésre került sor eddig EU szerte a probléma kezelésére. Választ kaptunk arra is, hogy miként vehetik ki a részüket a klímaváltozás elleni küzdelemből. Célom volt annak erősítése, hogy mindannyian felelősséggel tartozunk a bolygónkért, a jövőnkért.
Tantárgyi fejlesztés – dráma foglalkozás
2019. 11. 12.
2019. 11. 14.
Ennek a foglakozásnak a témája a „Tolerancia napja” volt. A cél az előítéletes és a sztereotip gondolkodás mérséklése, a „másságok” elfogadása és megismerése volt. A cél elérése érdekében ezen a drámafoglalkozáson jelnyelv és a jelbeszéd megismerésével foglalkoztunk.
Először megnéztünk egy videót, melyen siket és nem siket tanulók éneklik „A zene az kell!” című dalt, melyet közben jelnyelvvel is mutatnak. A videón látottakat kielemeztük, megbeszéltük, hogy mely szavakra milyen kézjeleket kell alkalmazni. Ezt követte, hogy a videó nézése közben minden tanuló igyekezte utánozni a filmben látott tanulók kézjeleit és mozdulatait.
A foglalkozás végén a tanulók elmondták, hogy mennyire együtt éreznek siket és nagyothalló társaikkal és mennyire nehéz megtanulni a jelnyelvet, hisz magas szintű figyelem és koncentráció szükséges hozzá.
Nyelvi foglalkozás – angol
BE TOLERANT:
8. foglalkozás 2019.11.15. (5-6)
10. foglalkozás 2019.11.11. (7-8)
A heti angol foglalkozáson a tolerancia kapott nagy hangsúlyt, a Tolerancia Világnapja alkalmából. Összegyűjtöttük, hogy melyek azok a sérültek, akikkel elfogadóknak kell lennünk. Felhívtam a figyelmüket arra is, hogy nemcsak a sérült emberekkel kell elfogadónak lennünk, hanem az emberek vallási nézeteivel is. Videót néztünk a Tolerancia Világnapjáról, a videóhoz kérdéseket tettem fel nekik és két választási lehetőségük volt, ami közül választhattak. Ezután a táblán a fogyatékkal élők egy-egy jelét láthatták és meg kellett mondaniuk, hogy kikhez tartoznak. A diákok a szókincsüket bővítették, szóbeli kifejezőképességüket fejlesztették.