Tematikus foglalkozás – „A” komponens
2019.10.18.
Téma: Hagyományőrzés- személyiségfejlesztés
A tanulók szövegértő feladatot kaptak, melynek megoldásához az Európai Ifjúsági Portál internetes oldalt használták forrásként. A feladatok témája a Halloween hagyományához kötődtek. Olyan kérdések megválaszolásán dolgoztak, mint: mi is pontosan a Halloween ünnepe, mióta ünnepeljük, mi a legismertebb jelképe/szimbóluma, miről szól a Jack lámpa története. A kérdésekre ügyesen válaszoltak, sikeresen megismerkedhettek a hagyomány eredetével, jellemzőivel, szokásaival, miközben fejlődött logikai gondolkodásuk, önállóságuk. Gyakorlati feladatokkal folytatódott az óra. Kipróbáltak egy római hagyományt, mely kötődik az ünnephez. Ez a szájjal történő almahalászat vízből. Nagy érdeklődést váltott ki a gyerekekből, mindenki bizonyítani akarta ügyességét, ami több-kevesebb próbálkozás után sikerült is. Az óra zárásaként ötletes Halloween-i körömmintákat készítettek. Nagyon kreatív munkák születtek.A különböző népek hagyományainak megismerése segíti a népi kultúra értékei által történő személyiségfejlesztést.
Tematikus foglalkozás – „B” komponens
2019.10.18.
Téma: Hagyományőrzés az Európai Unió országaiban
A tanulók szövegértő feladatot kaptak, melynek megoldásához az Európai Ifjúsági Portál internetes oldalt használták forrásként. A feladatok témája a Halloween hagyományához kötődtek. Olyan kérdések megválaszolásán dolgoztak, mint: mi is pontosan a Halloween ünnepe, mióta ünnepeljük, mi a legismertebb jelképe/szimbóluma, miről szól a Jack lámpa története. A kérdésekre ügyesen válaszoltak, sikeresen megismerkedhettek a hagyomány eredetével, jellemzőivel, szokásaival, miközben fejlődött logikai gondolkodásuk, önállóságuk. Gyakorlati feladatokkal folytatódott az óra. Kipróbáltak egy római hagyományt, mely kötődik az ünnephez. Ez a szájjal történő almahalászat vízből. Nagy érdeklődést váltott ki a gyerekekből, mindenki bizonyítani akarta ügyességét, ami több-kevesebb próbálkozás után sikerült is. Az óra zárásaként ötletes Halloween-i körömmintákat készítettek. Nagyon kreatív munkák születtek. A különböző népek hagyományainak megismerése segíti a népi kultúra értékei által történő személyiségfejlesztést.
Tantárgyi fejlesztés – földrajz, ének
2019. 10. 18.
A foglalkozás a közelgő Halloween ünnepéhez kapcsolódott. Felelevenítettük kinek mi jut eszébe a halloween szóról, majd a Wikipédia oldalait használva kiegészítettük ismereteinket az ünnepről. Térképen megkerestük azokat az angolszász területeket, országokat, ahonnan kiindult. Összehasonlítottuk az Európában, Észak-Amerikában és Magyarországon meglévő hagyományokat, szokásokat, ami az ünnephez, október 31-hez kötődnek. A Youtubon dalokat hallgattunk angolul, majd Hello Halloween ( Hé, Te öreg Jack ) gyerekdalt tanultuk meg hallás után. A foglalkozás közös énekléssel zárult. Célom a szövegértő, szóbeli kifejező képesség, és az információ felhasználás képességének fejlesztése mellett az interkulturális kompetencia fejlesztése volt .
Tantárgyi fejlesztés – dráma foglalkozás
2019. 10. 17.
Ezen a foglakozáson az őszi jeles napok és ünnepek volt a téma.
Először szóbeli szövegalkotás fejlesztéseként minden tanuló egy-egy jeles napról fogalmazott meg néhány egymással összefüggő mondatot, ezzel fejlesztve a szóbeli kifejezőkészségüket.
Ezt követte egy szövegfeldolgozás, mely az ősi kelta hagyományokból kialakult „halloween” -ről szólt. A szövegértés fejlesztése kiemelkedő feladat, hiszen az országos kompetenciamérésen ezt legfőképpen mérik.
A magyar nyelv különösen sok játékos nyelvtörőt ismer. A foglalkozás végén levezetésképpen nyelvtörőket olvastak fel a tanulók. Egy-egy ilyen kimondhatatlan szövegbe sokszor nagyon vicces belegabalyodni, de a nyelvtörők nemcsak szórakoztatóak, hanem funkciójuk is van, hiszen a tanulók artikulációját fejleszti .
Nyelvi foglalkozás – angol
HALLOWEEN
6. foglalkozás 2019.10.18. (5-6)
A heti angol foglalkozáson az angolszász kultúra egyik ünnepét a Halloweent ismertük meg a tanulókkal. A tanóra elején összegyűjtöttük azokat az országokat, amelyeket angolszász országoknak nevezünk. Ezután az előzetes ismereteikre voltam kíváncsi. Az ünneppel kapcsolatos feladatlapot kaptak, amely a szókincsüket ellenőrizte. Majd közösen ellenőriztük. Miután ez megtörtént, Halloween-nel kapcsolatos történetet dolgoztunk fel. A szöveghez kérdések, igaz-hamis állítások és hibás mondatok kapcsolódtak. Ezeket a feladatokat kellett megoldaniuk. A diákokat megkértem, hogy párban találjanak ki egy rémísztő történetet, majd minél félelmetesebben meséljék el azt a többieknek. A foglalkozás végén a youtube-ról két Halloween dalt hallgattunk meg, mely mozgásos feladat volt. A dalban található utasításokat kellett követniük és elmutogatniuk. A foglalkozás nagyon jó hangulatban telt. Ebben a jó hangulatban észrevétlenül fejlődött a gyerekek szókincse, olvasott és hallott szövegértésük.