Tematikus foglalkozás
2019.04.05.
“A” komponens
Téma: Egészséges életmód
A foglalkozáson az egészséges életmód témakörből a mozgást választottam. A tanulók kaptak egy kérdőívet, melynek kérdései szabad idejük eltöltésére, kedvenc tevékenységeikre irányultak. Közösen kiértékeltük a válaszokat. Kiderült, hogy gyerekek szeretnek sportolni, mozogni, de néhányan nem fordítanak elegendő időt a testmozgás bármelyik formájára, inkább az interneten szörföznek. Ezt követően „Egy egészséges nap az iskolában – egészségtudatos iskolai kultúra” kisfilm megtekintésével ötleteket kaptak a tanulók az iskolai időben való mozgás számtalan formájára. Kértem, hogy fogalmazzanak mozgással kapcsolatos szlogeneket, jelmondatokat. A legötletesebb lesz plakátunk címe, melyet a következő foglalkozáson fogunk elkészíteni. Az ügyes munka jutalmaként az utolsó perceket kint töltöttük a szabadban. Szabadon futkároztak, élvezték a szép tavaszi időt.
Az órán a mozgás jótékony élettani hatásaira próbáltam irányítani a gyerekek figyelmét.
Tematikus foglalkozás
2019.04.05.
“B” komponens
Téma: Európai Unió
A foglalkozás első felében az Európai Unióról tanult ismereteket elevenítettük fel játékos formában, csoportmunkában. A gyerekek a matematikai gondolkodás fejlődését segítő feladatként kapták, hogy a tagországokat csoportosítsák a belépés éve szerint. Ehhez használhattak segítséget, majd az évszámokhoz kötődően matematikai feladványokat fogalmaztak meg egymásnak. A helyes válaszokért kis zászlókat kaptak. A jutalmak az egyes tagállamok jelképei voltak, melyeket már ügyesen felismertek.
Az óra második felében az európai ünnepi tradíciók közül kiválasztott közelgő húsvét volt a témánk, mely az egyik legváltozatosabb hagyományok által kísért ünnep szerte Európában. Az Európa pont blogra látogattunk el. Megismerkedtünk az infógrafika fogalmával. Az oldal infógrafikáin megismertünk néhány különleges (svéd, lengyel, német, görög és spanyol) húsvéti szokást, majd a gyerekek Magyarország húsvéti szokásaiból készítettek infógrafikát. Célom a tanulók nevelése a népi hagyományok értékeinek megőrzésére és tiszteletére.
Nyelvi foglakozás – Angol
Április 02. 05.
A heti angol foglalkozáson a diákokkal egy közkedvelt sportjukat a focit vettük górcső alá. Iskolánkban nemcsak a fiúk, de a lányok is nagy előszeretettel fociznak, ezért is esett a választás a futball témájára. A foglalkozás elején mindenki, pár mondatban összefoglalva elmondhatta, hogy miért szereti a focit, melyik a kedvenc klubcsapata és ki a kedvenc focistája. Ezután a szakszavakat szedtük csokorba. A gyerekek a focis játékok használata miatt már nagyon sok kifejezést ismertek, de azért voltak olyan szavak, amelyek számukra is ismeretlenek voltak. A táblára rajzoltunk egy nagy focipályát, és ezen jelöltük be a fontosabb helyszíneket, szereplőket. Majd összegyűjtöttük az angol és a magyar fociklubokat, és azt is megbeszéltük, hogy melyik magyar focista, melyik külföldi csapatnál játszik. A foglalkozás legvégén pedig mindenki „kívánhatott” egyet, még pedig azzal kapcsolatban, hogyha ő pár év múlva profi játékos lenne, akkor melyik külföldi csapatnál szeretne játszani. Ez a foglalkozás is nagyon jó hangulatban telt, a tanulók ismeretei és szókincse bővült, idegen nyelvi kommunikációja fejlődött.
Tantárgyi fejlesztés – Földrajz-ének
2019. április 2.
2019. április 4.
Ezen a foglalkozáson hazánk déli szomszédjával, Szerbiával ismerkedtünk. Megkerestük az országot és fővárosát Európa térképén, majd vaktérképen jelöltük helyét. A Wikipédiában lévő adatok ismeretében összehasonlítottuk területét, lakóinak számát, népsűrűségét Magyarországéval. Meghallgattuk a himnuszát, lerajzoltuk a zászlaját. Megadott időre szerb városokat gyűjtöttek a tanulók párokban, nagyobb hangsúlyt fektetve a Vajdaságban lévő magyarlakta településekre. Történelmi ismereteik felelevenítésével megbeszéltük, hogy is kerülhettek magyarok Szerbiába. A foglalkozás végén kisfilmet néztünk meg az ország nevezetességeiről, turisztikai látványosságairól. Célom a mindennapi életben hasznosítható földrajzi tájékozottság és biztos topográfiai ismeretek nyújtása valamint a matematikai és az interkulturális kompetencia fejlesztése volt.