Tematikus foglalkozás
2019.03.08.
A komponens
Téma: Egészség és környezet- Élő bolygó
A foglalkozáson részletet néztünk meg David Attenborough: Élő bolygó című sorozatának Édesvizek című videofilmjéből. A tanulók a következő megfigyelési szempontokat kapták a filmnézéshez:
- A víz romboló és építő munkája
- Vízben élő gerinces és gerinctelen élőlények
- A film forgatásának helyszínei
A vetítés alatt a gyerekek jegyzeteket készítettek, mely alapján ügyesen beszámoltak a látottakról. Ezt követően megkerestük a környezetvédelmi világnapok listáját, melynek első dátuma Február 2. Ez a nap Vizes Élőhelyek Világnapja. A tanulók csoportokat alkotva információt gyűjtöttek a jeles napról, majd szóhálót készítettek. Ezek segítségével megfogalmaztuk a világnap fő célját, a környezetvédelem fontosságát, a pusztulás elkerülése érdekében létrejött globális összefogás jelentőségét.
A foglalkozás célja volt a helyes környezeti attitűdök fejlesztése, a környezettudatosság erősítése.
Tematikus foglalkozás
2019.03.08.
B komponens
Téma: Európai Unió – Egységben az erő!
Az órát szituációs játékkal kezdtük. Cikkíró pályázatot hirdettem a kis újságíróknak „Egységben az erő” címmel. Feladatuk az Európai Unió létrejöttének bemutatása volt. Megbeszéltük a szükséges tudnivalókat, majd a gyerekek csoportokban dolgoztak.
A cikk megírásához szükség volt a tanult ismeretek felelevenítésére és olvasóbarát fogalmazásra. Értékeléskor kiemeltük azokat az írásokat, melyeket érthetően, lényegre törően fogalmaztak meg, nyelvtanilag helyes mondatokat alkottak a készítés során. A játékos feladat az írásbeli kommunikációs készség fejlesztésére irányult.
A foglalkozás második részében plakátot készítettek a gyerekek. A közös munka témája szintén az Európai Unió volt. Csoportokban dolgoztak továbbra is. Szabadon dönthettek arról, hogy ismereteiket felhasználva mit készítsenek. A fiúk az Uniós országok zászlóit rajzolták le, színezték ki. A lányok az egységet és összefogást jelképező motívumokkal színesítették a tablót.
Nyelvi foglalkozás – angol
2019.03.08.
2019.03.12.
A heti angol nyelvi foglalkozáson a diákokkal az előző órákon tanult szavakat, dalokat ismételtük át, különböző feladatok segítségével.
A gyerekeket két csoportra osztottam, és csoportversenyt játszottunk. A feladatok között volt sorverseny is, ahol a tavasszal kapcsolatos szókincset ismételtük át. A diákok egymás mögött álltak két oszlopban, és mindig az első tanuló kapott egy szót magyarul, amelyet angolul kellett megmondania. A gyorsabb csoport kapta a pontot. A második körben már angolul kapták a szavakat és ezeket magyarul kellett megválaszolniuk. Majd az interaktív táblán egy tavaszi verset olvashattak, ezeket kellett a hiányzó szavakkal kiegészíteni. Ezután egy tavasszal kapcsolatos dalt hallgattak meg, ahol a magnó segítségével kellett beírni a hiányzó szavakat hallás után. Végül szókeresőt kaptak, amelyben tavasszal kapcsolatos szavak bújtak meg. Ezeket kellett megkeresniük. Pontot akkor kaptak rá, ha tudták a szó jelentését. Ezen a foglalkozáson ismét több képességet fejlesztettem. Szókincs alkalmazása, olvasott szöveg értése, valamint hallott szöveg értése volt a tanóra célja.
Tantárgyi fejlesztés – Dráma foglalkozás 12.
2019.03.08.
2019.03.12.
Ezen a foglalkozáson a tanulók csoportokban dolgoztak. Kitűzött cél volt a szövegértés, a lényegkiemelés és a kooperáció képességének a fejlesztése.
Minden csoport kapott egy-egy témáról szóló szöveget, melyet közösen kellett elolvasniuk és értelmezniük. A tanulók aláhúzással kiemelték a lényeget, majd az adott témáról egy plakátot készítettek. Minden csoport egy tagja bemutatta az elkészült plakátot és elmondta az olvasottak alapján megismert új információkat.
A gyerekek heterogén összetételű csoportokban dolgoztak, és a feladat megoldása éppen az egyének közötti különbségek kihasználására épült, mely hozzájárult a tanulók reális önismeretének alakulásához és fejlesztette együttműködésüket és toleranciájukat is. A gyerekeknek egymás között kellett felosztani a munkát és türelemmel végig hallgatni a másikat. Munka közben előfordultak viták, konfliktusok is, melyeket legtöbb esetben megfelelően tudtak kezelni, közös álláspontra jutni.