Tematikus foglalkozás 2019.03.01.
A komponens
Téma: Egészséges, biztonságos környezet
A foglalkozás elején rövid videó összeállítást néztünk meg, mely az utcára kiszökött, kóbor kutyákról készült. Ez a téma nem idegen a gyerekek számára, hiszen a környezetünkben is gyakran találkozunk hasonló esettel.
A vetítés után a kutyatartás szabályairól szóló ismertetőt kaptak a gyerekek. Csoportokban dolgoztak, a következő kérdésekre keresték a választ:
- Melyek a legfontosabb szempontok a tartási feltételek kialakításánál?
- Melyek az állattartó alapvető kötelezettségei?
- Milyen együttélési szabályokat kell betartanunk?
- Mi a teendő, ha már nem tudunk gondoskodni kedvencünkről?
A szövegértés, a lényegkiemelés fejlesztése mellett célom volt annak tudatosítása, hogy az állattartás felelősségvállalással jár.
Ezután megkerestük a Borsod megyében nyilvántartott állatmenhelyek elérhetőségét.
A foglalkozás végén a gyerekeknek érvelniük kellett amellett, hogy a kutya az ember legjobb barátja.
Tematikus foglalkozás 2019.03.01.
B komponens
Téma: Európai Unió –Fedezzük fel Európát!
A tanulók egy Uniós kiadvánnyal ismerkedtek meg. A „Fedezzük fel Európát!” című füzet érdekes tényeivel és színes ábráival izgalmas áttekintést nyújt Európáról, és röviden elmagyarázza, hogy mi az Európai Unió és hogyan működik. Az online leírásokból „ A mit csinál az EU?” részt olvastuk el, majd igaz-hamis állítások következtek, melyek eldöntéséhez szükség volt az olvasott tartalom pontos felidézésére. A szövegértést fejlesztő feladat után megnevezték az EU hat alapító tagállamát, majd hat csoportot alkottunk. Belgium, Franciaország, Hollandia, Luxemburg, Németország és Olaszország csapatai mutatkoztak be öt érdekességgel. A felkészülésben segítette őket a tájékoztató anyaghoz kapcsolódó interaktív térkép. Az országokra kattintva információkat olvastak, majd elkészítették reklámtáblájukat. A játékos feladat digitális kompetenciájuk fejlesztését szolgálta, miközben szükség volt a kreativitásukra is. A táblák bemutatására a következő foglalkozáson lesz alkalmuk.
Nyelvi foglalkozás – angol
2019.03.01.
2019.03.05.
A heti angol foglalkozáson a diákokkal az angolszász ünnep, a Pancake Day történetét beszéltük meg. Megemlítettük, hogy ez Magyarországon a Húshagyó Kedd megfelelője, és azt is megbeszéltük, hogy Amerikában egy másik néven ismerik és ünneplik. Beszélgettünk a farsangi időszak végéről és a 40 napos böjti időszakról. Megismerték a „palacsinta nap” eredetét, videófilmen megnéztük az angol kisvárosban, Olneyban rendezett palacsinta versenyfutást. Feladatlapon összegyűjtöttük az ehhez a naphoz tartozó fontosabb szavakat. A feladatlapon több ország ünnepe volt felsorolva, és azoknak az édességeknek a neve, amit ezen a napon készítenek. Az interaktív táblán megnéztük milyen süteményekről van szó, és közösen megállapítottuk, hogy ezek fánkféleségek, amit mi is fogyasztunk a farsangi időszak alatt. Ennek az alkalomnak a célja az volt, hogy interkultúrális ismeretük bővüljön, kitáruljon a világ előttük. Fejlődjön kommunikációs képességük. Bővüljön szókincsük. A foglalkozás végén pedig egy kis versikét tanultunk a palacsinta napról.
Tantárgyi fejlesztés – Földrajz-ének
2019.03.01.
2019.03.05.
A foglalkozást szólánccal kezdtük. Európai országokat kellett felsorolniuk a tanulóknak, majd párokban a földrajzi fokhálózat segítségével európai fővárosokat kellett megkeresni Európa országai térképén. A gyerekek méréseket végeztek, hogy milyen távol van az adott főváros Budapesttől. A mért adatokat távolság szerinti sorrendbe állítottuk. Az interneten képeket kellett gyűjteniük az adott főváros legjellemzőbb nevezetességeiről, építményeiről. Ezeket társaiknak bemutatták, majd értékelték azt. A matematikai kompetencia fejlesztése az adatelemzés és következtetések levonásával, szemléleti térképolvasással, a digitális kompetencia fejlesztése, az információszerzés és -feldolgozás képességének fejlesztésével valósult meg.