Tematikus foglalkozás – A komponens
2019.05.21.
Téma: Barátság, tolerancia
A foglalkozásokon a Repülő osztály című filmet néztük meg.
A történet Erich Kästner regényéből készült. A film egy lipcsei bentlakásos kollégium tanulóinak és tanárainak mindennapjairól szól, örömükről, bánatukról, barátságokról, szerelemről. A főszereplő, Jonathan még csak 12 éves, de a hatodik iskoláját járja, mindenhonnan viselkedése és lázadó természete miatt dobták ki. Nevelő apja – munkája miatt – csak ritkán látogatja, a fiú ezért magányosnak és elveszettnek érzi magát. A Szent Tamás iskolában azonban a gyerek barátokra talál. A közös élmények, programok, kalandok elválaszthatatlanná kovácsolják a diákokat. Hamar rájönnek, szükségük van egymásra. Egy karácsonyi hangverseny alkalmával dönteniük kell vagy részt vesznek a tévéfelvétellel összekötött koncerten, vagy segítenek egyik barátjuknak. Ők az utóbbit választják. Mindenki megdöbbenésére mégsem kapnak büntetést tanáruktól, mivel helyesen cselekedtek. A filmben az igaz barátság mellett számos példát láttunk empatikus viselkedésre, segítőkészségre, toleranciára.
A film befejezéséhez még 1 foglalkozás szükséges.
Tematikus foglalkozás – B komponens
2019.05.21.
Téma: Európai Unió- országok, városok
„Ország-város…” játékot játszunk a gyerekekkel. Megpróbáltam úgy irányítani a játékot, hogy minél több európai ország nevét tudják leírni. A táblán lévő „Európa országai” c. térképnél megkerestük a gyerekekkel ezeket az országokat. Ezután Európa térképén barangoltunk tovább: egy olasz várost, egy folyóparti várost, egy tóparti várost, egy szigeten lévő várost, egy lengyel várost és egy dán várost kellett keresniük a tanulóknak a földrajzi atlaszban.
A ráhangoló játék után szövegfeldolgozás következett. Az unióról szerzett ismereteket gyakoroltuk. Csoportokat alakítottunk, majd az Európai Unióról és jelképeiről szóló rövid szövegeket kaptak, amit – miután elolvastak – ismertettek a társaikkal. A szöveghez kapcsolódó feladatlapon dolgoztak tovább. Ellenőrzés után a jó válaszokat euró ponttal jutalmaztam. Az összegyűjtött pontokat forintra kellett váltaniuk. Ehhez megnézték az euró árfolyamát, majd ezzel számoltak.
Az óra célja volt a szövegben való gyors tájékozódás gyakorlása, az olvasottak értelmezése, a topográfiai ismeretek gyakorlása, matematikai logika fejlesztése.
Nyelvi foglakozás – Angol
2019.05.23. – 2019.05.24.
A heti angol foglalkozáson a labdajátékok volt a témánk. A tanóra első részében összegyűjtöttük, milyen labdajátékokat ismernek, majd kiegészítettem azokkal, amelyek ismeretlenek voltak számukra. Megbeszéltük, hogy ezekhez a játékokhoz milyen eszközökre van szükség, hányan alkotják a csapatokat, valamint azt is megbeszéltük, hogy milyen szabályok szerint játszuk ezeket. A labdajátékokhoz feladatlapot állítottam össze, amelyen szerepelt 1-1 labdajáték és az eszközök, amelyek hozzájuk tartoznak. A feladatuk az volt, hogy ki kellett találniuk, melyik labdajátékról lehet szó, és összepárosítani az eszközökkel. Ezzel fejlesztettem és bővítettem a szókincsüket. Mivel nagy a mozgásigényük a tanulóknak, így a foglalkozás második részében választhattak a fiúk és a lányok is, hogy melyik labdajátékot szeretnék játszani, és így az udvaron fejeztük be a tanórát.
Tantárgyi fejlesztés – Dráma 17.
2019. 05. 21.
2019. 05. 28.
Ezen a foglalkozáson Fekete István műveivel foglalkoztunk.
Az írót a tanulók választották, hisz nagy sikerű ifjúsági regényei, vadász- és állattörténetei kedveltek az iskolások körében. Fekete István műveiben irodalmi szintre emelte a természet és a vele harmóniában élő ember ábrázolását, mellyel tovább gazdagította a gyermekek szemléletét az őket körülvevő világról.
A foglalkozáson a regényekből részleteket olvastak fel a tanulók egymásnak, melyeket fel kellett ismerni a többieknek. Interneten videó részleteket kerestek a művekből, melyek megtekintése után mindenki beszámolt a látottakról, ezzel fejlesztve a szóbeli szövegalkotásukat és kifejezőképességüket.
A foglalkozáson játékos feladatokat is oldottak meg a tanulók: keresztrejtvényt, betűrejtvényt és szólabirintust, melyekkel figyelmük, koncentrációs képességeik és emlékezetük fejlődött