Tematikus foglalkozás – A komponens
2019.05.03.
Téma: Önkéntesség – május 4. a Tűzoltók Napja
Játékkal kezdtük a foglalkozást. A következő befejezetlen mondatot egészítették ki a gyerekek: Nekem a tűzről az jut eszembe… .Ezután összetett szavakat képeztek, melynek egyik tagja a tűz szó. Közösen megbeszéltük, hogy mióta az emberiség ismeri a tüzet, azóta védekezni is kényszerül ellene. A tűz elleni harcot vállaló önkéntes tűzoltók gyakran a férfias helytállás kimagasló példáit szolgáltatják. Térképen megnéztük Magyarország önkéntes tűzoltó egyesületeit, majd csoportokat alkotva kutatómunkát végeztek a tanulók. Információkat gyűjtöttek Szent Flóriánról, a tűzoltók és tűzzel dolgozók védőszentjéről. Előadásukból megismertük a vértanúról szóló legendákat, a Flóriánnal kapcsolatos néphagyományokat. Bemutatták ábrázolását: katonaruhában, égő házzal ábrázolják, melyre dézsából vizet önt. Erről készült képeket, szobrokat néztünk meg. Elolvastuk a tűzoltók imáját. A feladatok a szociális érzékenység, a kommunikáció, digitális kompetencia fejlesztésére irányultak.
Tematikus foglalkozás – B komponens
2019.05.03.
Téma: Európai Unió – A 2019. évi Európa-nap
A foglalkozás programja kötődött hazánk 2004. május 1-jei uniós csatlakozásának emlékéhez. Csoportokat alakítva játékos feladatokkal felidéztük az Európai Unióról szerzett ismereteket.
A TOTO, Puzzle, Ki vagyok én? – játékok után villámkérdések következtek, mellyel tovább gyűjthették pontjaikat a csapatok. A szociális kompetencia fejlesztésének lehetőségét kihasználva egy egészséges versenyszellem alakult ki közöttük. Együtt gondolkodtak a gyerekek, egymást segítve közösen dolgoztak. Az óra további részében egy közelgő esemény volt a téma. Minden évben május 9-én rendezzük meg az Európa-napot, az európai béke és egység ünnepét. A csoportok feladata volt annak bemutatása, hogy milyen eseményhez, kinek a nevéhez kötődik e jeles nap, mióta ünnepeljük hivatalosan. Országszerte a nagyobb városokban változatos programokkal készülnek erre az alkalomra, nem maradhat el a hagyományos futóverseny sem. A gyerekek is készítettek közösen egy programtervet, majd egy jelképes futással zártuk a foglalkozást. Az Európa-nap arról szól, hogy együtt örüljünk a közös eredményeinknek, ezt az órán sikerült megvalósítani.
Nyelvi foglakozás – Angol
2019. 04.16. – 2019. 05.03.
A heti angol foglalkozáson a Húsvét témakör átismétlése kapcsán Tojáskereső feladatokat oldottunk meg. A gyerekek csoportokban dolgoztak, és a Húsvéttal kapcsolatos, színes és játékos feladatokat oldottuk meg, és 1-1 feladat megoldása után megkapták a kulcsot a tojások megtalálásához. A játékok között volt keresztrejtvény, szókereső, képkereső, puzzle és találós kérdés feladvány is. A feladatok segítségével fejlődött a diákok szociális kompetenciája, mert szükség volt az együttműködésre, valamint a meggyőzésre és elfogadásra. Aztán fejlődött az idegen nyelvi kompetenciájuk, ezen belül a szókincsbővítés és a szókincs felelevenítése, valamint a szóbeli és írásbeli kommunikációjuk is. A foglalkozás nagyon jó hangulatban telt, mindegyik csoport megtalálta az elrejtett papírtojásokat.
Tantárgyi fejlesztés – Földrajz-ének
2019.05.03.
2019.05.07.
Ezen a foglalkozáson a „hungarikumok” témakörével foglalkoztunk. Motivációként imázs kisfilmeket néztünk meg You Tube-ról, amikben egy-egy híres, ismert, magyar terméket reklámoztak. A Magyar Értéktár oldaláról a tanulók megtudhatták a szó jelentését, valamint azt, hogy milyen folyamat útján, feltételek mellett válik valami hungarikummá és mi szerint csoportosítják azokat. Az agrár- és élelmiszergazdaság, egészség és életmód, ipari és műszaki megoldások, kulturális örökség, sport, természeti környezet, turizmus és vendéglátás, épített környezet területéről még több hungarikumról olvashattak. A megszerzett ismeretikről az óra végén szókereső játékban adhattak számot. A foglalkozás célja az anyanyelvi, a digitális kompetencia fejlesztése mellett a hazaszeretetre nevelés volt.