Heti foglalkozások 43.

Tematikus foglalkozás

2019.03.22.

A komponens

Téma: Egészség és környezet – A víz maga az élet!

Minden év március 22. a víz világnapja. A foglalkozás elején az alkalomhoz kötődő feladatkártyát kaptak a gyerekek. A következő kérdéseket kellett megválaszolniuk:

  • Mióta ünnepeljük a víz világnapját?
  • Hol és mikor kezdeményezték a megünneplését?
  • Mi volt a kezdeményezés célja?
  • Milyen üzenete van e jeles napnak?

A válaszkeresés célja  a szövegértés, lényegkiemelés, megfigyelőképesség,

elemzőképesség fejlesztése, valamint a környezettudatosság erősítése volt.

Az internetes kutatómunka után játékos feladatokat kaptak a kialakult csoportok, továbbra is a víz maradt a téma. A betűhálóból keresték meg a víznek a Föld felszínén és a légkörben való előfordulásait. Víz világnapja – keresztrejtvényt oldottak meg. Találós kérdéseket fejtettek meg, kakukktojást kerestek. Vizes kvíz-kérdésekkel zártuk az órát. A közös játék mindig eredményes, örömet ad, fejleszti a társas kapcsolatokat.

Tematikus foglalkozás

2019.03.21.

B komponens

Téma: Európai Unió –Vízügyi együttműködés a tagországokban

A foglalkozás első részében szövegértő feladatot kaptak a tanulók. A határokon átnyúló vízügyi együttműködésről és az EU vízpolitikájáról szóló írást olvastunk fel. Közösen elkészítettünk egy megértést segítő gondolattérképet, majd a gyerekek kérdéseket tettek fel egymásnak.

Végül kiemeltük a szöveg fő gondolatát, mely a következő: a biztonságos ivóvízhez és a megfelelő higiénés körülményekhez való alapvető emberi jog minden embert megillet, és azt az EU a diplomáciai tevékenységeiben és a fejlesztéspolitikájában maradéktalanul elismeri és támogat.

Ezt követően az EU tagállamok nagy folyó- és állóvizeit kerestük meg térképen. Megállapítottuk, hogy a Duna a leghosszabb folyó az Európai Unió területén. Az óra végén villámkérdések, feladatok következtek:

  • Melyik országban ered a Duna, s hogyan hívják ott azt a tájegységet?
  • Melyik tengerbe ömlik a Duna, s milyen típusú a torkolata?
  • Soroljatok fel településneveket a Duna mentén! Ne csak magyarországi települések legyenek!
  • Mely országok fővárosain folyik keresztül a Duna?
  • Öt hegységet nevezzetek meg, melyek mellett elfolyik a Duna! Ne csak magyarországi legyen!

A topográfiai feladatok a térbeli tájékozódás képességét fejlesztették.

Nyelvi foglalkozás – angol

2019. 03.19.

2019.03. 22.

A heti angol foglalkozáson a víz világnapja alkalmából játékos vetélkedőt rendeztem a tanulóknak. A vetélkedő több fordulón keresztül zajlott. De mielőtt elkezdtük volna, egy kicsit beszélgettünk a vízről, mint lételemről. Megbeszéltük, miért fontos számunkra a víz, és éppen ezért miért olyan fontos, hogy óvjuk, vigyázzunk vizeinkre. A vetélkedőt három, 5 fős csapatban játszották a gyerekek. A fordulókon különböző típusú feladatok voltak. Az első fordulóban szókeresőben kellett vízzel kapcsolatos szavakat keresniük, majd a következő helyen keresztrejtvényt oldottak meg. A harmadik helyszínen 5 szóval kellett mondatot írniuk. Az utolsó előtti feladatnál olvasott szövegértés volt, majd a legutolsó helyszínen készíteniük kellett egy rajzot, ami bemutatta a víz fontosságát. Ezen a foglalkozáson a tanulók ismerete bővült a vízzel kapcsolatban, korábbi ismereteiket felelevenítettük, valamint szókincsük bővült, szövegértésük fejlődött.

Tantárgyi fejlesztés – földrajz-ének 

2019.03.19.

2019.03.22.

A héten a víz világnapját ünnepeltük, ezért a foglalkozás feladatai is e téma köré csoportosultak. Az óra elején magyar népdalokat gyűjtöttünk, amik vízzel kapcsolatosak, majd elénekeltük azokat. A szóforgós játékban folyókat, tavakat kellett felsorolniuk a tanulóknak. Ezután csoportban ismert európai folyók hosszát kellett megbecsülniük, majd megmérniük a vonalas mérték használatával. Ezeket táblázatba foglaltuk. Az internet segítségével ellenőrizhették a mért adatok helyességét. A foglalkozás zárásaként a folyók gazdasági hasznosításáról beszélgettünk, majd Handel: Vízi zene szvitjéből hallgattuk meg részleteket. Az esztétikai nevelés mellett, anyanyelvi és matematikai kompetencia fejlesztése valósult meg az órán.

Könyvjelzőkhöz Közvetlen link.

A hozzászólások jelenleg ezen a részen nincs engedélyezve.