Tematikus foglalkozás 2019.02.22.
A komponens
Téma: Lelki egészség
Iskolánkban témahetet tartottunk, melynek központjában a bűnmegelőzés állt. A tematikus órán a témához kapcsolódva a következő videókat néztük meg:
- Gyermekbántalmazás
- A hálózat veszélyei
- Telefon, videojáték
Vetítés után csoportokat alakítottunk, majd feladatként kapták a gyerekek, hogy röviden fogalmazzák meg a kis filmek üzenetét. A képességek – figyelemkoncentráció, lényegkiemelés, szövegalkotás – fejlesztésén túl fontos információkhoz jutottak tanulóink. Ügyesen megfogalmazták, hogyan viselkedjenek veszélyhelyzetben. A következő üzeneteket közvetítették társaiknak:
- Ha úgy érzed, te vagy a célpontja a bántalmazásnak, vagy csak látod, amint mással ilyet csinálnak, keress szövetségest: akár egy barátot, akár egy olyan felnőttet, akiben megbízol.
- A virtuális világban legalább annyira fontos a biztonság, mint a valós életben. Légy körültekintő és figyelj a személyes védelmedre!
- A mobiltelefonon és más eszközökön játszott játékok függőséget okozhatnak, elszigeteltté tehetnek.
Tematikus foglalkozás 2019.02.22.
B komponens
Téma: Európai Unió
A foglalkozást játékkal kezdtük: ország-zászló párosításával. A memória játékkal a tagországok beazonosítása volt a célom. A mai tematikus órán a zene kapta a főszerepet.
Beszélgettünk az Eurovíziós Dalfesztiválról, majd csoportokat alkotva mi EU-s dalversenyt rendeztünk. Csoportfeladatok:
1.csoport:
EU-s dalfesztivál megrendezése. Ezen belül: helyszín, időpont kiválasztása, programterv, aranypálma-díj készítése.
2-3-4. csoport: Szabadon választott más-más tagország fellépő énekesének kiválasztása, rövid bemutatása. Felkészüléshez javasoltam az internetes sztárlexikon használatát.
Miután megtörténtek az előkészületek, megismertük a fellépőket, elkezdődhetett a verseny.
Az 1. csoport átvette a zsűri szerepét. A könnyűzenei számokat meghallgatva javaslatot tettek az aranypálma-díj jelöltjére. A jó hangulatú foglalkozáson fejlődött a tanulók kreativitása, együttműködési készsége, szervezőkészsége, érzelmi intelligenciája.
Nyelvi foglalkozás – angol
2019.02.22.
2019.02.26.
A heti angol foglalkozáson a tanulókkal, a tavasz közeledtével az évszakokról beszéltünk. Megbeszéltük az évszakokat, a hozzájuk tartozó hónapokkal együtt. A tavaszt jellemeztük, „brainstorming”-gal összegyűjtöttük a fontosabb kifejezéseket, szavakat, amelyek ide tartozhatnak. A jellemzés után a tavaszi ünnepeket soroltuk fel, megemlítettük a Húsvétot és az Anyák napját. Ezután feladatlapon dolgoztunk közösen. Az egyik feladatnál egy képes szótárt láthattak a diákok. Mindegyik szókép alatt 3 lehetőség volt az adott szóra. Ezt közösen beszéltük meg. A másik feladatlapon tavasszal kapcsolatos szavakat kellett összepárosítani képekkel. Ezután egy szókeresőben önállóan kellett szavakat keresniük. Ezek olyan szavak voltak, amelyeket az óra során már megismertünk, összegyűjtöttünk. Ezzel ellenőrizni szerettem volna, mennyire jegyezték meg őket. Majd végül egy versikét kellett kiegészíteniük, megadott szavakkal. A foglalkozás során fejlődött a gyerekek szóbeli kifejezőképességük, kommunikációs képességük, szókincsük bővült.
Tantárgyi fejlesztés – földrajz-ének
2019.02.22.
2019.02.26.
A foglalkozás elején átismételtük hazánkat körülvevő, szomszédos országokról tanultakat. A tanulók három csoportban dolgoztak. Az egyik csoport Romániáról, a másik Szlovákiáról a harmadik Ukrajnáról töltött ki földrajzi feladatokból álló totót. Egymás feladatlapját ellenőrizték és értékelték. Melyik európai országban találhatóak a felsorolt városok? /ország-város, párosítás /játékos vetélkedőn összemérhették tudásukat illetve általános tájékozottságukat Európa városairól. A feladat nehézsége, hogy nem használhattak térképet. Ezután a Teleki Pál földrajzi-földtani vetélkedő iskolai fordulójának az Európai Unióról szóló feladatsorát oldottuk majd beszéltük meg közösen. Célom a szövegértő, szóbeli kifejező képesség, együttműködési képesség és az információ felhasználás képességének fejlesztése volt.