Tematikus foglalkozás – A komponens
2019.01.25.
Téma: Önismeret fejlesztése
A foglalkozást a testi és lelki egészség fogalmának magyarázatával kezdtük. A táblán csoportosítottuk a jellemzőket szókártyák segítségével. Megállapítottuk, hogy a lelki egészséghez elengedhetetlen önmagunk ismerete.
A gyerekek párokat alkottak, két egyforma tulajdonságlistát kaptak. A tulajdonságlista abban segített, hogy a tanuló saját énképét összehasonlíthassa azzal a képpel, amelyet társa alkotott róla.
A tulajdonságlistákat a következő kérdésekre válaszolva töltötték ki:
- Milyennek látom magam? / a tanuló töltötte ki saját magáról/
- Milyennek látom a társam? / társa töltötte ki róla/
A tulajdonságpárok közül bekarikázták azokat a jellemzőket, amelyek a legjobban illenek a tanulóra. A lista összehasonlításakor kiderült mennyire tér el az, ahogy saját magát látja a gyerek attól, ahogy mások látják őt. Megbeszéltük, melyek azok a tulajdonságok, ahol jelentős az eltérés, illetve mi az, amin változtatni szeretne.
A feladat a személyiségfejlesztést, a reális énkép kialakítását segítette.
Tematikus foglalkozás – B komponens
2019.01.25.
Téma: „Európáról dióhéjban”
A foglalkozás első részében az „Európáról dióhéjban” című videót néztük meg, mely áttekintést ad a legfontosabb tudnivalókról, az EU létrehozásáról, tevékenységeiről és intézményeiről, a tagállamok szerepéről. Bemutatja Európa múltját és jelenét. A tanulók feladata volt megkeresni mindazt, ami közös az európaiakban.
A videó megtekintése után a gyerekek feladatlapot kaptak. A feladatok a térbeli és időbeli tájékozódás, topográfiai ismeretek, a matematikai logika, gondolkodás fejlesztését segítették. A tanulóknak térképen jelölniük kellett Európa földrajzi határait, a tagországokat – azonos színnel azokat, amelyek ugyanabban az évben csatlakoztak az EU-hoz. A csatlakozáshoz kötődő logikai feladatban dönteniük kellett, hogy igazak-e, vagy hamisak az állítások.
A foglalkozás végén külföldi autók forgalmi rendszámait vetítettem ki, melyek felismerése nagy sikert aratott. Megbeszéltük a közös jellemzőket: mindegyik tartalmazza az Európai Unió zászlaját, alatta pedig az adott ország gépkocsijelzését. Ennek ismeretében megtervezték saját autójuk rendszám tábláját.
Nyelvi foglalkozás
Angol 18. hét
A heti angol foglalkozáson a tanulókkal még mindig Nagy-Brittanniával foglalkoztunk. A mindennapi életet, a sportot, a nemzeti étkeket, híres brit embereket és népszerű, turisták által látogatott helyszínekről tanultunk bővebben. A feladattal a gyerekek szövegértési kompetenciáját, valamint a helyes kiejtést gyakoroltattam. A szövegben megemlített híres embereket és helyszíneket az interaktív táblán is kivetítettem nekik, így vizuálisan is megismerkedtek velük. Sok érdekességet olvastunk a Buckingham Palotáról, a Big Benről, Madame Tussaud Viasz Múzeumáról és a London Eye-ról is. Ezután egy kvízt kaptak, amit párosan kellett megoldaniuk. A feladatlapon az óra első részében megismert anyagokkal kapcsolatos kérdések voltak.
Tantárgyi fejlesztés földrajz: már meg volt tartva